Instrumenttiopetus ja biisinteko











Musiikkikoulu Omaan tahtiin tarjoaa instrumenttiopetusta kaikenikäisille musiikista kiinnostuneille Haapajärvellä ja lähialueella. 

Instrumentit

• Pianotunnit, yksin tai yhdessä lapsen kanssa

• Ryhmätunnit, opi soittamaan yhdessä kavereidesi kanssa tai ilmoittaudu yksin, niin etsitään kaveri

• Soitinkaruselli: muskarinomainen 3-4 lapsen ryhmätunti, jossa tutustutaan musiikin elementteihin eri soittimien avulla. Soittimina käytetään xylofonia, pianoa, ukulelea, kannelta sekä rumpua.

• Tunteja ukulelen alkeissa (sointujen soittaminen, säestäminen ja nuotinluku) omaksi ilokseen soittaville

• Myös yhdistelmätunnit mahdollisia (esim. 20 min ukulele, 30 min piano) 

• Biisinteko-opetusta, pöytälaatikkoon jääneiden biisien työstämistä yhdessä

• Soittimen perusteet haltuun pikakurssi (5 krt), jonka jälkeen voit itsenäisesti esim Rockway palvelua tai Youtubea hyödyntäen opiskella lisää ja säästät soittotuntien hinnassa. Sopii itsemotivoituville oppilaille.



Joustavaa opetusta
Tavoitteena on tehdä musiikkiharrastuksen aloittaminen helpoksi ja tarjota joustavaa matalan kynnyksen vaihtoehtoa musiikkiopistolle. Ei tarvitse sitoutua koko lukukaudeksi, vaan voit kokeilla vaikka 5 kertaa, sopiiko harrastus sinulle. Jos taloudellinen tilanne ei anna myöten jokaviikkoiselle soittotunnille, voi tunneille tulla myös joka toinen viikko. Jos olet omaehtoinen opiskelija ja haluat opiskella netin kautta YouTube videoista tai Rockwayn kanssa ja kaipaat välillä tarkistusta soittoasennosta tai apua johonkin, voi tunneille tulla vaikka kerran kuussa. 

Omaan tahtiin oppiminen
Omaan tahtiin musiikkikoulussa edetään opiskelijan omien tavoitteiden ja musiikillisten mieltymysten mukaan, kuitenkin noudattaen pedagogisesti järkevää etenemisjärjestystä. Oleellista on aloittaa tarpeeksi helpoista soittotehtävistä, jolloin edistyminen on nopeampaa, kun keskitytään vain yhteen haasteeseen kerrallaan. Ensimmäiset helpot laulut eivät todennäköisesti ole aina opiskelijan suosikkilauluja, mutta muutaman soinnun oppimisen jälkeen päästään useimmiten soittamaan jo mieluisia ja sitä kautta motivoivia kappaleita. Pienempien lasten kanssa opettaja ottaa enemmän vastuuta sisällöstä ja musiikillisista tavoitteista, mutta lapsen suosikkilauluja pyritään ottamaan ohjelmistoon aina kun laulun vaikeustaso sen sallii. 
Omaan tahtiin musiikkikoulussa ei järjestetä tasokokeita, vaan musiikkikoulussa painotetaan oman sisäisen arvioinnin oikeellisuutta ja validiutta ja pyritään tukemaan hyvän musiikillisen itsetunnon ja pystyvyyden rakentumista. Jokaiselle kaudelle tehdään yhdessä oppilaan kanssa muutaman kappaleen ohjelmisto, jota harjoitellaan enemmän. Edistymisestä iloitsemisen apuna käytetään oman soiton nauhoittamista ja kuuntelemista ja tärkein mittari onnistumiselle on soittamisen ilo. Syvemmän soittamisen ilon saavuttaminen vaatii kuitenkin myös keskittynyttä ja pitkäjänteistä harjoittelua, jota tunneilla harjoitellaan myös. 

Opi itse samalla kun lapsesi oppii
Soittoharrastuksessa kodin tuki on erittäin tärkeää harjoittelun säännöllisyyden ylläpitämiseksi. Sen vuoksi Omaan tahtiin tarjoaa myös mahdollisuutta soittamisesta kiinnostuneelle vanhemmalle oppia samat asiat kuin lapsi, jotta hän voi lapsen kanssa yhdessä soittaa tunnilla opittuja asioita kotona. Sen lisäksi että lapsi oppii nopeammin saadessaan mallin vanhemmaltaan useamman kerran viikossa tämä yhteinen harrastus voi lähentää myös vanhempaa ja lasta. Vanhemman ei tarvitse opettaa lastaan, vaan olla enemmänkin soittokaveri ja kanssakulkija matkalla musiikin ihmeelliseen maailmaan. Vanhempi voi myös huomata, ettei koskaan ole liian myöhäistä aloittaa soittamista ja että kuka tahansa voi oppia soittamaan, myös itsensä "epämusikaalisiksi" kokevat.

Omat tahdit
Luovuus ja oma musiikillinen keksiminen on vahvasti läsnä erityisesti lasten tunneilla, joilla lapsen innokkuuden mukaan improvisoidaan, sävelletään omia melodioita ja tehdään omia pieniä lauluja. Nämä työtavat ovat myös aikuisille mahdollisia opiskelijan heittäytymisen halun mukaan.



Kaiken opetuksen tavoitteena on herättää oppilaassa sisäsyntyinen innostus ja rakkaus soittamiseen.